At the end of his book Aly concludes with a small chapter with the title “Das Gute begünstigte das Böse”. On the last page of his book he writes :
“Das Böse entsteht nicht allein aus dem Bösen, sondern auch aus dem prinzipiell Guten. Gute, niemals zu missbilligende Bildungspolitik und der staatlich geförderte Willen zu massenhafter Aufwärtsmobilität, also die größten Erfolge im Europa des 20. Jahrhunderts, steigerten den Hass. Dieselbe Ambivalenz muss für die schönsten, gleichfalls bewahrenswerten politischen Ideen der europäischen Neuzeit im Betracht gezogen werden. Sie heißen: Demokratie, Volksfreiheit, Volkswillen, Selbstbestimmung und soziale Gleichheit…
So betrachtet steht das größte Verbrechen des 20. Jahrhunderts, der Holocaust, im Zusammenhang mit der größten Leistung derselben europäischen Epoche, dem massenhaften sozialen Aufstieg. Unter dem extremen Druck des von Deutschland begonnenen und geführten Krieges begünstigte der zivilisatorische Fortschritt den Zivilisationsbruch.”
Aly understands that his key message might be difficult to digest for the average reader. This average reader has to accept that something evil can take place as part of an overall positive project. In the West we believe in general that evil can only result from evil and good only from good. Aly’s description of the events requires a twist of the western mind.
The paradox that Aly sees is very similar to the one I’m confronted with in my book “liberal quicksand”. In my book I claim that Europe has an exceptional opportunity to create a political entity “Europe” thanks to the twohundred years of struggle which led to the creation of linguistically homogeneous nation-states. I do not glorify this struggle to create these nation-states but I see how the bad makes the good possible. As such I even considered to include the image of the waterlily in my book as a philosophical image of the transformation of the ugly in the beautiful.